Ako získať prácu
predtým, než zareaguješ
Ako reagovať na ponuku
životopis a motivačný list
ako na pracovný pohovor
Ak ponuku nedostaneš
Čo robiť po tom, ako si vyberieš povolanie a nájdeš ponuku, ktorá ťa zaujala? Väčšinou si potenciálny zamestnávateľ vyžiada tvoj životopis. Podľa štatistík je u absolventov, ktorí si po ukončení školy nájdu prácu mimo odbor a zostanú v nej pár rokov, minimálna pravdepodobnosť, že sa k vyštudovanému odboru vrátia. Pri hľadaní pracovných príležitostí sa zameraj na seba. Skús rozmýšľať takto: Čo hľadám? Prečo táto firma? Ako jej prispejem? Najväčšou chybou je, ak nevieš, čo presne chceš.
Predtým, než zareaguješ na ponuku
Ponuka, ktorá ťa zaujme, je jedna vec; druhá je porozumenie tejto ponuke. Vždy si najskôr odpovedz na otázku: Čo ťa v nej zaujalo? Bola to samotná spoločnosť, mzda, pozícia, náplň práce, benefity, zručnosti? Pamätaj, že výberový proces je ako rande – snažíš sa zaujať, predviesť sa v čo najlepšom svetle, no zároveň chceš budovať dlhodobý vzťah, preto tu nie je priestor pre klamstvá.
Vždy si prečítaj inzerát do konca! Nájdi v nej to podstatné, teda na akých znalostiach a zručnostiach pozícia stojí, čo sa o kandidáta vyžaduje. Keď nájdeš, čo je prioritné pre danú ponuku a čo zamestnávateľ očakáva od uchádzača, zahrň to do svojho životopisu. Mnoho inzerátov je písaných neadresne a je náročné určiť, akého uchádzača hľadajú. Ako sa potom pripraviť? Neboj sa ozvať! Zavolaj a opýtaj sa, koho hľadajú, podľa čoho budú pozývať uchádzačov na pohovor.
Tri návyky, ktoré ti pri výbere správnych ponúk pomôžu:
- selektuj – nereaguj na všetko,
- rozumej – cháp, aké sú požiadavky, čo musíš vedieť, čo sa môžeš doučiť,
- venuj čas – hlavne životopisu, motivačnému listu ak príprave na pohovor.
U absolventov býva často nedostatok skúseností tým, čo zvykne zamestnávateľa odradiť. So životopisom bez praxe je niekedy náročné zaujať, no nie je to nemožné. Ak nemáš skúsenosti, neznamená to, že nie si vhodný kandidát či kandidátka. Klikni na nasledujúci odkaz a dozvieš sa, ako môžeš už počas štúdia získať skúsenosti v odbore.
V neposlednom rade zameraj pozornosť na svoju hodnotu. Každý človek je v niečom dobrý, niekedy to však nevieš vyjadriť a predať. Ak zamestnávateľ vníma tvoju hodnotu, častokrát vyhovie tvojim požiadavkám. Dôležité je si veriť. Ak chceš rýchly návod, pozri si video Silvie Skalickej Ako sa predať za 30 sekúnd.
Ako reagovať na ponuku
Každá spoločnosť je unikátna, takže sa len málokedy stane, že jedným spôsobom úspešne oslovíš rôzne firmy. Zamestnávateľ v ponuke zadáva spôsob komunikácie a sleduje, ako ju uchádzači dodržiavajú. „Neposielajte nám životopisy, v prípade záujmu volajte,“ je jedným z príkladov, akými spoločnosť sleduje dodržiavanie pokynov. To isté platí pre motivačný list či fotografiu.
Životopis a motivačný list
Životopis je základnou zložkou toho, čo o tebe tvorí prvý dojem. Zvyčajne býva súčasťou reakcie na ponuku. Rozoslať rovnaký životopis stovke spoločností nie je správe. Radšej reaguj na konkrétnu ponuku, ktorú si vyberieš a životopis jej prispôsob.
Životopis sa častokrát stáva len štatistickým údajom o predchádzajúcich pozíciách, čo je v prípade absolventa dosť nepresné a prázdne. Štrukturovaný životopis vznikol v roku 1984 a dnes už nie je funkčný. V prvom rade by životopis mal byť o tebe, o tvojich schopnostiach, výsledkoch a zručnostiach. Ktokoľvek si ho prečíta by mal vedieť čo ti ide, kde cítiš svoju silu, kam sa vieš posúvať. Spomínaj iba relevantné informácie – tvoje vzdelanie, kurzy či prax, ktoré sa týkajú odboru, o ktorý máš záujem. Nezabudni pritom pozerať na danú pracovnú ponuku a jej kľúčové slová.
Životopis by tiež mal mať výpovednú hodnotu – hovorí o tom, kto si a čo vieš, čo ťa baví, kde a v akej oblasti si veríš, kam smeruješ. To všetko môže obsahovať, pokiaľ si absolvent či absolventka a ešte nemáš výsledky. Vo veľkých firmách existujú HR programy, ktoré vyhodnocujú životopisy a uľahčujú personalistom život. Triedenie životopisov pre teba môže byť osudné, preto nezabudni pracovať s kľúčovými slovami z inzerátu!
Keďže životopis hovorí o praxi, motivačný list hovorí, prečo reaguješ na ponuku a kvôli čomu si myslíš, že tvoja prax bude pre zamestnávateľa prínosom. Motivačný list je návnada, aby sa zamestnávateľ chcel s tebou stretnúť.
Ako na pracovný pohovor
Headline pohovoru je – zamestnávateľa zaujímaš ty, tvoje skúsenosti a zručnosti, nie univerzálne rady, ktoré nachádzaš na internete. Úvod pohovoru má byť pútavý. Nezačni vysypaním informácií zo životopisu. Platí, že menej je viac. Hovor o tom, prečo reaguješ na ponuku.
Ak ide o prvý pohovor, vychádzaj zo svojich skúseností počas školy: projekty, semestrálne práce alebo organizovanie príležitostných eventov. Použi to, pri čom vieš odprezentovať, ako riešiš problémy.
Čo sa týka otázok na pohovore, nemusíš vedieť odpoveď na každú z nich. Reaguj prirodzene, pokojne priznaj, ak si sa s niečím ešte nestretol či nestretla, je to ľudské. Daj si čas na premýšľanie, nemusíš odpovedať hneď. Takto si vybuduješ dôveru a zanecháš dobrý dojem. Skôr ako o vymyslenú odpoveď prejav záujem o tému. Neexistujú správne alebo nesprávne odpovede – existuje iba tvoj pohľad na vec.
Ukáž príklad ťažkého problému, ktorý sa ti podarilo vyriešiť. Povedz o chybe, ktorú si svojim konaním úspešne napravil alebo napravila. Môžeš povedať o náročnej situácii, ktorú sa ti podarilo zvládnuť. Povedz o svojej novej zručnosti. Hovor o konkrétnom probléme. Vysvetli situáciu, v ktorej chceš veci riešiť inak. Aký je tvoj najväčší profesionálny úspech a prečo?
Zámerom toho, kto s tebou robí pohovor, je vedieť, ako riešiš situácie, ako rozmýšľaš, ako vyhodnocuješ priority pri time manažmente, ako prekonávaš výzvy, aká je tvoja motivácia či ako sa cítiš v tímovej práci. Ak si chceš preveriť takúto komunikáciu, pozri si metódu STAR (situation – task – action – result).
Samozrejme aj na pohovore je priestor pre tvoje otázky, preto sa pýtaj, čo firma očakáva od uchádzača, čo bude pre túto pozíciu prioritné, či je to nová pozícia alebo záskok. Prejav záujem, prinesie ti to ďalší kladný bod.
Na pohovore prednes svoje požiadavky, dohodni podmienky spolupráce a na základe toho sa rozhodni o prijatí alebo neprijatí pracovnej ponuky. Zhodnoť svoje očakávania a preferencie.
Ak pracovnú ponuku nedostaneš
Výberové konania nie vždy končia úspešne. Ak však aj v prípade negatívnej odpovede túžiš po pracovnom mieste, zavolaj o niekoľko dní (napríklad 7 alebo 10) a opýtaj sa, či je pozícia už obsadená. Je možné, že dostaneš pozvanie na druhé kolo pohovoru.
Môžeš tiež opakovane reagovať na rovnakú ponuku. Výberový proces je živý organizmus, ktorý sa mení v závislosti od prihlásených uchádzačov na jednej strane a požiadavkách zamestnávateľa na strane druhej. Obe strany sa menia a vyvíjajú.
Odmietnutie neber osobne – v aktuálnej situácii sa vyskytol iný uchádzač, ktorý mal iné skúsenosti. Je to bežná vec. Ak máš pocit, že nevieš ako ďalej, že sa vyčerpali všetky možnosti a neexistujú riešenia, nechaj si poradiť.
Tento text vznikol v spolupráci s odborníčkou Silviou Skalickou, ktorá ponúka množstvo rád na túto tému skrz vlastnú platformu Pohovor bez stresu. Vypočuť si tiež môžeš aj náš podcast.
Nezabudni nás sledovať na svojej obľúbenej podcastovej platforme: