Osobný branding

Či chceš alebo nie, osobný brand máš. Je len na tebe, či ho tvoríš vedome alebo nevedome. Osobný brand je dojem, ktorý zanechávaš, tvoja stopa. Brand ako taký nemôžeme chytiť. Sú to vlastnosti či asociácie, ktoré sa ľuďom vynoria pri tvojom mene. Práve pri výbere zamestnania je dôležité zanechať dojem. A v tom ti personal branding dokáže pomôcť. Poskytneme ti niekoľko rád, ako môžeš začať. 

Zisti, kto si

Na začiatok je dobré si určiť, ako chceš vyzerať pred ostatnými. Aké názory zastávaš, kam chceš v živote smerovať, akú prácu chceš v budúcnosti robiť? Možno nevieš odpovede na tieto otázky a vôbec to nevadí! Skús nazbierať všetky informácie, ktoré o sebe vieš. 

Ako na to?

Zisti, ako ťa vidia tvoji najbližší. Popros ich, aby ťa opísali jedným podstatným a jedným prídavným menom. Môže z toho vyjsť pekné spojenie, ktoré ťa dostatočne opisuje. Týchto spojení môže byť hneď niekoľko, napr. poriadkumilovný pracant, cieľavedomý kritik, vtipný stmeľovač…

Pri každom slovnom spojení si skús spísať, čo by to mohlo znamenať v pracovnej rovine. Napríklad cieľavedomý kritik môže znamenať, že ak si niečo zaumieniš, nebojíš sa komunikovať nedostatky a hľadáš riešenia na tieto problémy.

Nezabudni, že brand nie je iba o tom, ako ťa ľudia vnímajú, ale aj o tom, čo vidia. O tom, ako sa obliekaš a ako komunikuješ na sociálnych sieťach. Dbaj na to, aby tvoj životopis nebol iba čistý biely papier. Dnes už nájdeš niekoľko nástrojov, ktoré ti pomôžu dodať mu správne farby či font, ktoré ťa dostatočne charakterizujú. Nemusíš byť profesionálny grafik, pôužiť môžeš napríklad program Canva alebo stránku Resume.io, ktorá bola vytvorená špciálne pre tieto účely.

Kto a čo je tvojim cieľom

Skôr ako začneš pracovať na svojom osobnom brande, musíš sa rozhodnúť, na koho budeš komunikovať. Dajme tomu, že študuješ marketingovú komunikáciu. Síce úplne nevieš, ktorým smerom ťa to presne zaveje, no aj tak je dobré si určiť, kto je pre tvoju prácu dôležitý. V tomto prípade by to mohli byť všetci nadšenci marketingu, ale aj profesionálni marketéri. Ak študuješ hotelovú akadémiu, môžeš postupovať rovnako, avšak tvojou cieľovou skupinou budú kuchári, hoteloví manažéri či nadšenci jedla.

Buď na očiach

V online svete a priestore je dnes viac ako žiaduce, aby sme boli všetkým na očiach. Najmä ak sa o niečo snažíme. Buď aktívny v online priestore. Vyber si správny komunikačný kanál a tému, ktorou sa zaoberáš. Neboj sa postovať, zdieľať a komentovať. Píš o témach, ktoré zaujímajú teba a majú potenciál, že zaujmú aj ľudí z tvojho oboru. 

Nezabudni sa sociálne siete. Môžeš si zvoliť LinkedIn, ktorý je profesionálnou sieťou. Vďaka nemu nebolo nikdy jednoduchšie nájsť kontakty na profesionálov z tvojej brandže. Ak rozmýšľaš nad jeho založením, nikdy nie je skoro. S LinkedIn sa odporúča začať v poslednom ročníku na strednej škole, preukážeš tak zodpovednosť. V roku 2022 stále funguje na čare natívnych príspevkov. To sú tie, ktoré nepotrebujeme podporovať peniazmi. Neboj sa do svojich priateľov, tzv. „kruhov” pridávať ľudí z tvojho odvetvia. Ak sa ti páči nejaká firma, skús osloviť jej HR manažérov či manažérky prostredníctvom LinkedIn. 

Využívaj Instagram. Najmä ak robíš kreatívnu prácu. Jedna fotka je viac ako tisíc slov. Je dobré zdieľať svoje úspechy, neboj sa nimi pochváliť. Avšak zdieľať môžeš aj to, čo si sa práve naučila alebo na čo si prišla.

Maj však na pamäti, že sociálne siete vedia pomôcť a aj uškodiť. Ak sa rozhodneš zaslať životopis na vysnívanú pozíciu, počítaj s tým, že si HR manažér preklikne tvoj Facebook. Dávaj si pozor, čo zdieľaš s verejnosťou.

Vytvor si svoj príbeh

Porozmýšľaj nad tým, čo je v tvojom živote výnimočné. Čo tvorí tvoj životný príbeh? Čím sa odlišuješ od ostatných? Ľudia príbehy milujú a v mnohých prípadoch sú kľúčom k úspechu aj na pracovnom trhu. Príbehy sú zaujímavé pre médiá, ktoré môžeš neskôr kontaktovať a dohodnúť sa na rozhovore. Ten vytvára dôveryhodný dojem. Alebo si môžeš naložiť webovú stránku, kde svoj príbeh porozprávaš. 

Hľadaj príležitosti

Tvoj osobný brand netvoria iba tvoje silné a slabé stránky či to, čo si oblečieš. Personal brand tvoria aj tvoje skúsenosti a referencie od bývalých zamestnávateľov. Preto vyskúšaj ísť na stáž do zaujímavej firmy, ktorá ti pomôže pri rozbehu. Alebo môžeš skúsiť dobrovoľníctvo, mnoho firiem to považuje za veľké plus pri pohovoroch.

Plánuj stretegicky

Vytvor si stratégiu svojho personálneho brandu. Skús si vyplniť každú položku z tabuľky. Pomôže ti zistiť, na čom si. Čo sú tvoje prednosti a na čom môžeš stavať príbehy. Zároveň ti ukáže, na čom potrebuješ ešte popracovať. Nezabudni, že v tejto tabuľke riešiš svoju prácu, pracovné skúsenosti a vlastnosti, ktoré pri nej používaš. Vypĺňaj čo najkonkrétnejšie odpovede.

Ak si nevieš dať rady, prejdi myškou na jednotlivé otázky. Zobrazí sa ti nápoveda – príklad toho, ako môžeš na danú otázku odpovedať.

Hodnoty

Kompetencie

Osobnosť

Brand

Práca

Čo je tvoja prvá hlavná hodnota?
Spravodlivosť - rovnaké pravidlá pre každého
Aká je tvoje druhá najhlavnejšia hodnota?
Pomoc - práca nie sú preteky, je to maratón
A čo tretia hlavná hodnota?
Transparentnosť - každý vie, čo sa deje
V čom vynikáš?
Rýchlo riešim problémy, som zameraný na detail
V čom sa ešte môžeš zlepšiť?
Často zabúdam, niektoré úlohy mi trvajú dlho
V čom sa považuješ za experta?
Viem veľmi dobre plánovať
Čo ťa ako osobu charakterizuje?
Som tímový hráč, som vtipný
Aký si typ pracovníka, kamarát, lídra?
V práci som výkonný, kamarátov vždy počúvam, ako líder sa necítim dobre
Ktorá celebrita je pre teba vzorom a čo sú jej silné stránky?
Hanzelová - je priama, sčítaná, vie riešiť konflikty
Ako chceš, aby ťa ľudia vnímali?
Spoľahlivý a pracovitý
Ako sa vnímaš teraz?
Nie vždy sa mi chce, mám obdobia, kedy som pomalý
Ako ťa vnímajú ostatní?
Extrovert, ktorý vie pomôcť, keď to iní potrebujú
Čo ťa pri práci najviac nakopne?
Keď dokončím úlohu a ľudia, s ktorými pracujem
Aká komunikácia je pre teba najpohodlnejšia?
Nemám rád konflikty, no som rád úprimný a stručný
Ako by mal vyzerať líder?
Vypočuje, spýta sa, prispôsobí veci, podporí ťa

Vytvor si stratégiu svojho personálneho brandu. Skús si vyplniť každú položku z tabuľky. Pomôže ti zistiť, na čom si. Čo sú tvoje prednosti a na čom môžeš stavať príbehy. Zároveň ti ukáže, na čom potrebuješ ešte popracovať. Nezabudni, že v tejto tabuľke riešiš svoju prácu, pracovné skúsenosti a vlastnosti, ktoré pri nej používaš. Vypĺňaj čo najkonkrétnejšie odpovede.

Ak si nevieš dať rady, postupne klikaj na jednotlivé otázky. Zobrazí sa ti nápoveda – príklad toho, ako môžeš na danú otázku odpovedať.

Hodnoty

Tvoja prvá hlavná hodnota
Spravodlivosť - rovnaké pravidlá pre každého
Druhá najhlavnejšia hodnota
Pomoc - práca nie sú preteky, je to maratón
Tretia hlavná hodnota
Transparentnosť - každý vie, čo sa deje

Kompetencie

V čom vynikáš?
Rýchlo riešim problémy, som zameraný na detail
V čom sa ešte môžeš zlepšiť?
Často zabúdam, niektoré úlohy mi trvajú dlho
V čom sa považuješ za experta?
Viem veľmi dobre plánovať

Osobnosť

Čo ťa ako osobu charakterizuje?
Som tímový hráč, som vtipný
Aký si typ pracovníka, kamarát, lídra?
V práci som výkonný, kamarátov vždy počúvam, ako líder sa necítim dobre
Ktorá celebrita je pre teba vzorom a čo sú jej silné stránky?
Hanzelová - je priama, sčítaná, vie riešiť konflikty

Brand

Ako chceš, aby ťa ľudia vnímali?
Spoľahlivý a pracovitý
Ako sa vnímaš teraz?
Nie vždy sa mi chce, mám obdobia, kedy som pomalý
Ako ťa vnímajú ostatní?
Extrovert, ktorý vie pomôcť, keď to iní potrebujú

Práca

Čo ťa pri práci najviac nakopne?
Keď dokončím úlohu a ľudia, s ktorými pracujem
Aká komunikácia je pre teba najpohodlnejšia?
Nemám rád konflikty, no som rád úprimný a stručný
Ako by mal vyzerať líder?
Vypočuje, spýta sa, prispôsobí veci, podporí ťa

Veľa užitočných rád týkajúcich sa zamestnania sa dozvieš na platforme Pohovor bez stresu. Práve s jej zakladateľkou Silviou Skalickou sme sa rozprávali v našom podcaste.

Nezabudni nás sledovať na svojej obľúbenej podcastovej platforme: